• Afbeelding 1

Mei-Juni: Marja Boer

De huidige expositie is van Marja Boer en duurt  tot 23 juni 2007.

 

DSCF0310.JPG Marja Boer (1956) is opgegroeid op de boerderij van haar opa op de Achtersloot te IJsselstein, samen met haar ouders en broer. De streng gereformeerde boerenachtergrond liet haar niet veel ruimte voor creativiteit, laat staan voor een kunstzinnige toekomst: ‘Gekkuheid op een stokie’ noemde haar opa dat. Evenwel was ze in haar jeugd al een enthousiaste schilderes.

 

DSCF0332

Ongeveer tien jaar geleden heeft ze het penseel weer opgepakt. Zij gaat vaak in haar schilderwerk visuele bronnen als bijvoorbeeld modellen op de catwalk in modetijdschriften te lijf, welke ze zonder vooropgezet doel, haar emoties volgend, bewerkt. Daarbij wordt geabstraheerd van de gladde uiterlijke schoonheid, wat vervlochten beelden met het innerlijk oplevert, soms vrolijk, maar ook de diepere krochten der ziel worden niet geschuwd.

 

Veel van haar laatste schilderijen zijn geïnspireerd door haar reis door Cuba.DSCF0333

 

Voorheen schilderde vooral met acryl, tegenwoordig wordt de met acryl opgezette studie met olieverf verder uitgewerkt.

 

Telkens weer wordt het gevecht aangegaan tussen de kleuren, het modelleren van de verf met de penseelstreken en de drang om enigszins naar de werkelijkheid te schilderen. Over dat laatste zegt ze: ‘Als ik dat zou kunnen kan ik elk schilderij wat in m’n hoofd en dromen voorkomen maken. Dat zal wel een droom van mij blijven’.

 

DSCF0341 Schilders die haar inspireren zijn Francis Bacon, Marlene Dumas, Modigliani en Schiele, die met hun soms verwrongen beelden de essentie van de werkelijkheid weergeven, wat verder Picasso, maar ook Rembrandt die met grove penseelstreken de realiteit het meest benadert.

Juli-Augustus: Anke van Wiggen

In de maand Juli zijn de tekeningen die u ziet in café Averechts gemaakt door Anke van Wiggen, 44 jaar, wonende te Utrecht, werkzaam in de verslavingszorg.

ankevanwiggen33.jpg

 

Deze tekeningen zijn het resultaat van een hobby die al ruim 20 jaar aan de gang is. De allereerste tekeningen waren grillig van vorm. Fijne lijntjes van oost-indische inkt en kroontjespen vormde een figuur waar ieder iets anders in zag. Dit zou je niet zeggen als je nu deze mensen/poppetjes ziet. Tussen de grillige vormen en het huidige resultaat zaten nog lange tijd bloemen wat terug te zien is in o.a. de lijfjes, ogen en voeten.

 

Nog steeds werk ik met oost-indische inkt en kroontjespen, voor de kleuren gebruik ik ecoline.

 

In de tekeningen zit nog steeds ontwikkeling toch wilde ik deze voor de eerste keer aan meerdere mensen laten zien buiten de familie en vrienden die ze erg leuk vinden. ankevanwiggen34.jpgDe beweging in de tekeningen spreekt mij zelf erg aan het leuke is dat het grappig oogt wat stimulerend is om er mee bezig te zijn. Ik ben erg benieuwd wat de bezoekers van café Averechts ervan vinden, dit is spannend.

 

Graag tot ziens, groeten van Anke

ankevanwiggen35.jpg

Vanaf 25 augustus - Arianne Notenboom: GottaBeHave

arie_uitnodiging_site.gif Gotta Be Honest
Gotta Have Restraint
Gotta Be Strong
Gotta Have Respect
Gotta Be Loyal
Gotta Have An Open Mind
Gotta Be Devoted
Gotta Have Confidence
Gotta Be Contemplative
Gotta Have Compassion
Gotta Be Relaxed

Bewustwording loopt als een rode draad door het leven en werk van Arianne Notenboom. Met dit project wil ze mensen laten zien wat ons allen verbindt. Voor een opdracht tijdens haar studie aan de KABK (Kunstacademie Den Haag) heeft ze de grote geloofssystemen van de wereld onderzocht op geboden/leefregels en er de elf belangrijkste uit gehaald. Waarden die voor iedereen gelden dus.Van die waarden heeft ze woordbeelden gemaakt. In het Engels om een groter publiek te kunnen bereiken, maar in de vorm van een soort geheimschrift. Tekens die staan voor universele waarden die op allerlei manieren gebruikt kunnen worden en die zich hopelijk als vanzelf onder de mensen verspreiden. Want ze gelooft niet in een belerend vingertje. 'Normen en waarden' moeten niet opgelegd worden. Er verandert pas écht iets als ieder voor zich bewust wordt en de volledige verantwoordelijkheid voor zijn/haar leven neemt.

Dit onderzoek heeft ze ook gebruikt voor haar afstudeerproject ookeenmens.nl.

Arianne Notenboom: www.mwew.nl
arie_honest_site.gif

Vanaf 28 oktober 2007: Annelies van der Valk

Een aantal elementen zijn in mijn werk terug te vinden: bebouwing, chaos en verval. Uitgangspunt is altijd een foto.

Een wirwar van door elkaar lopende lijnen, dik, dun en vlakken maar toch wel duidelijk figuratief: panden, ruimtes, meestal vervallen, een, enkele of veel. De ruimtes zijn meestal niet heel makkelijk te plaatsen. Als het maar een complexe ruimte is, waar de toeschouwer voor het herkennen moeite moet doen: een opeenstapeling van huizen, een kapotte bunker, vervallen puien met puin, planken, rondslingerende gebruiksvoorwerpen. annelies3.jpg.jpg

Ik zoom in en gebruik verschillende standpunten, soms ook meerdere standpunten in één werkstuk. Het beeld is niet in een oogopslag te vatten is, het is groot en complex. Door deze aspecten trek ik de kijker het werk in.annelies_2.jpg

Waarschijnlijk voelt de kijker zich enigszins verward. Waar is de grens tussen chaos en orde in deze stedelijke jungle?!?

 

Kleur is een belangrijk aspect, hoewel altijd een beperkt gamma: veel bruin, grijs, zwart en meestal blauw. Of juist hele felle kleuren. Ik zet het in voor het perspectief en voor de compositie van het beeld. Het gaat om het bouwen.annelies6.jpg

 

Annelies van der Valk annelies5.jpgannelies_4.jpg

Vanaf 5 januari 2008: expositie van Saskia Klok

ecoduct.jpg Dagelijks maak ik foto’s in mijn directe leefomgeving, van sporen die een mens achterlaat, zoals afval, bandensporen, olie in een plas. Het direct ingrijpen op de natuur, de inrichting van het landschap. Hoe het licht ergens op valt, een nevel boven een veld.

 

De schilderijen worden uit één of meerdere van deze foto’s opgebouwd.

 

De menselijke invloed is vaak rechtlijnig, deze plak ik zo nodig af met tape. Dekkende acrylverf zorgt ervoor dat het massief in het landschap oogt. Daarnaast worden de natuurlijke delen opgezet. Door met transparante verf, afwisselend de vorm te schilderen of de vorm te sparen uit de omgeving, komt ‘het licht’ in het schilderij. Want het is de zon of een lamp die ongenadig is.

brug_jpg.jpg

Door het overdrijven van de natuurlijke kleuren, waardoor het net niet ‘echt’ overkomt, probeer ik de bevreemding, die ik in het werk wil, te bevorderen.

 

De schilderijen zijn realistisch zodat de beschouwer de voorstelling, herkent en zich betrokken voelt.

Ze staan even stil bij beelden die dagelijks voorbij komen maar waar je normaal gesproken geen aandacht aan geeft omdat ze als ‘normaal’ worden ervaren.

kas.jpg

Zo ontstaat een beeld dat vertrouwd oogt maar wat onbehagen opwekt. Twee werelden die niet bij elkaar lijken te passen maar toch samen gaan.

 

Meer van mijn werk is te zien op mijn website. www.saskiaklok.nl

 

Saskia Klok

Damespolder 35

3825 LA Amersfoort

033-4550673

bouwterrein.jpg