In de maand Juli zijn de tekeningen die u ziet in café Averechts gemaakt door Anke van Wiggen, 44 jaar, wonende te Utrecht, werkzaam in de verslavingszorg.

ankevanwiggen33.jpg

 

Deze tekeningen zijn het resultaat van een hobby die al ruim 20 jaar aan de gang is. De allereerste tekeningen waren grillig van vorm. Fijne lijntjes van oost-indische inkt en kroontjespen vormde een figuur waar ieder iets anders in zag. Dit zou je niet zeggen als je nu deze mensen/poppetjes ziet. Tussen de grillige vormen en het huidige resultaat zaten nog lange tijd bloemen wat terug te zien is in o.a. de lijfjes, ogen en voeten.

 

Nog steeds werk ik met oost-indische inkt en kroontjespen, voor de kleuren gebruik ik ecoline.

 

In de tekeningen zit nog steeds ontwikkeling toch wilde ik deze voor de eerste keer aan meerdere mensen laten zien buiten de familie en vrienden die ze erg leuk vinden. ankevanwiggen34.jpgDe beweging in de tekeningen spreekt mij zelf erg aan het leuke is dat het grappig oogt wat stimulerend is om er mee bezig te zijn. Ik ben erg benieuwd wat de bezoekers van café Averechts ervan vinden, dit is spannend.

 

Graag tot ziens, groeten van Anke

ankevanwiggen35.jpg

arie_uitnodiging_site.gif Gotta Be Honest
Gotta Have Restraint
Gotta Be Strong
Gotta Have Respect
Gotta Be Loyal
Gotta Have An Open Mind
Gotta Be Devoted
Gotta Have Confidence
Gotta Be Contemplative
Gotta Have Compassion
Gotta Be Relaxed

Bewustwording loopt als een rode draad door het leven en werk van Arianne Notenboom. Met dit project wil ze mensen laten zien wat ons allen verbindt. Voor een opdracht tijdens haar studie aan de KABK (Kunstacademie Den Haag) heeft ze de grote geloofssystemen van de wereld onderzocht op geboden/leefregels en er de elf belangrijkste uit gehaald. Waarden die voor iedereen gelden dus.Van die waarden heeft ze woordbeelden gemaakt. In het Engels om een groter publiek te kunnen bereiken, maar in de vorm van een soort geheimschrift. Tekens die staan voor universele waarden die op allerlei manieren gebruikt kunnen worden en die zich hopelijk als vanzelf onder de mensen verspreiden. Want ze gelooft niet in een belerend vingertje. 'Normen en waarden' moeten niet opgelegd worden. Er verandert pas écht iets als ieder voor zich bewust wordt en de volledige verantwoordelijkheid voor zijn/haar leven neemt.

Dit onderzoek heeft ze ook gebruikt voor haar afstudeerproject ookeenmens.nl.

Arianne Notenboom: www.mwew.nl
arie_honest_site.gif

Een aantal elementen zijn in mijn werk terug te vinden: bebouwing, chaos en verval. Uitgangspunt is altijd een foto.

Een wirwar van door elkaar lopende lijnen, dik, dun en vlakken maar toch wel duidelijk figuratief: panden, ruimtes, meestal vervallen, een, enkele of veel. De ruimtes zijn meestal niet heel makkelijk te plaatsen. Als het maar een complexe ruimte is, waar de toeschouwer voor het herkennen moeite moet doen: een opeenstapeling van huizen, een kapotte bunker, vervallen puien met puin, planken, rondslingerende gebruiksvoorwerpen. annelies3.jpg.jpg

Ik zoom in en gebruik verschillende standpunten, soms ook meerdere standpunten in één werkstuk. Het beeld is niet in een oogopslag te vatten is, het is groot en complex. Door deze aspecten trek ik de kijker het werk in.annelies_2.jpg

Waarschijnlijk voelt de kijker zich enigszins verward. Waar is de grens tussen chaos en orde in deze stedelijke jungle?!?

 

Kleur is een belangrijk aspect, hoewel altijd een beperkt gamma: veel bruin, grijs, zwart en meestal blauw. Of juist hele felle kleuren. Ik zet het in voor het perspectief en voor de compositie van het beeld. Het gaat om het bouwen.annelies6.jpg

 

Annelies van der Valk annelies5.jpgannelies_4.jpg

ecoduct.jpg Dagelijks maak ik foto’s in mijn directe leefomgeving, van sporen die een mens achterlaat, zoals afval, bandensporen, olie in een plas. Het direct ingrijpen op de natuur, de inrichting van het landschap. Hoe het licht ergens op valt, een nevel boven een veld.

 

De schilderijen worden uit één of meerdere van deze foto’s opgebouwd.

 

De menselijke invloed is vaak rechtlijnig, deze plak ik zo nodig af met tape. Dekkende acrylverf zorgt ervoor dat het massief in het landschap oogt. Daarnaast worden de natuurlijke delen opgezet. Door met transparante verf, afwisselend de vorm te schilderen of de vorm te sparen uit de omgeving, komt ‘het licht’ in het schilderij. Want het is de zon of een lamp die ongenadig is.

brug_jpg.jpg

Door het overdrijven van de natuurlijke kleuren, waardoor het net niet ‘echt’ overkomt, probeer ik de bevreemding, die ik in het werk wil, te bevorderen.

 

De schilderijen zijn realistisch zodat de beschouwer de voorstelling, herkent en zich betrokken voelt.

Ze staan even stil bij beelden die dagelijks voorbij komen maar waar je normaal gesproken geen aandacht aan geeft omdat ze als ‘normaal’ worden ervaren.

kas.jpg

Zo ontstaat een beeld dat vertrouwd oogt maar wat onbehagen opwekt. Twee werelden die niet bij elkaar lijken te passen maar toch samen gaan.

 

Meer van mijn werk is te zien op mijn website. www.saskiaklok.nl

 

Saskia Klok

Damespolder 35

3825 LA Amersfoort

033-4550673

bouwterrein.jpg

Expositie van schilderijen en tekeningen van Xandra Knoth

De schilderijen en tekeningen die vanaf 29 maart in Averechts te zien zijn hebben in ieder geval één overeenkomst. In allemaal zit op z’n minst een houtstructuurtje verwerkt. En in bijna al het werk vormen dieren of delen van dieren het onderwerp. Houtstructuurtjes, kastjes, stoelen en dieren. Waarschijnlijk een niet erg voor de hand liggende combinatie. Maar dat is nou net wat Xandra leuk vindt. Vervreemding…Wat zie je eigenlijk? Is dat wat ik zie wel wat het is? En waarom altijd die houtstructuurtjes? Misschien omdat ze het als kind al heerlijk vond om streepjes te trekken voordat ze kon schrijven. Hele boeken vol. Hoe dan ook. Het zijn schilderijen en tekeningen met een vette knipoog. Kijk er op zo’n manier ook maar naar.

Xandra Knoth
www.xandra-knoth.nl
 

 

_dsc0003A.jpg.jpg _dsc0011A.jpg _dsc0012A.jpg
_dsc0013A.jpg _dsc0016A.jpg _dsc0019A.jpg
_dsc0023A.jpg _dsc0024A.jpg _dsc0025A.jpg
_dsc0026A.jpg _dsc0028A.jpg _dsc0030A.jpg

 

Wat er te doen is:

28 jan 2020
08:00PM -
Open Podium (inschrijven v.a. 20:00 uur)
30 jan 2020
06:45PM -
Balboa avond
31 jan 2020
09:00PM - 11:00PM
Hamid Reza Behzadian (live optreden)
02 feb 2020
03:00PM -
muziekcafé 41up
02 feb 2020
06:00PM -
Eetcafé Averechts

Statistiekjes

  • Ingelogde gebruikers: 2
  • Offline Gebruikers: 76
  • Gasten: 63